fbpx
Pare-prosfora

Οδηγός Εύρεσης αξιόπιστων πηγών

Οι φάσεις της φοιτητικής εξεταστικής
15 Ιουνίου 2017

Οδηγός Εύρεσης αξιόπιστων πηγών

Οδηγός Εύρεσης αξιόπιστων πηγών

Η εύρεση αξιόπιστων πηγών με σκοπό την ακαδημαϊκή γραφή είναι εξαιρετικά μεγάλης σημασίας και θα μπορούσε να σημάνει τη διαφορά μεταξύ μιας ικανοποιητικής και μιας μη ικανοποιητικής εργασίας. Στο πρόσφατο παρελθόν, ο μοναδικός πόρος ενός μαθητή/τριας για την άντληση στοιχείων ήταν η τοπική βιβλιοθήκη ή η βιβλιοθήκη του πανεπιστημίου. Το Διαδίκτυο έχει συντελέσει σημαντικά στην αύξηση των διαθέσιμων πόρων και πληροφοριών για τους φοιτητές, παραμένει ωστόσο ένα εργαλείο που θα πρέπει να χρησιμοποιείται με προσοχή, μιας και η ύπαρξη αναξιόπιστων πηγών σε ένα κείμενο μειώνει δραστικά την εγκυρότητά του.

PAS Academics - Εκπόνηση Πτυχιακών & Διπλωματικών Εργασιών

PAS Academics - Εκπόνηση Πτυχιακών & Διπλωματικών Εργασιών

Ιστορικό

Για αιώνες οι μαθητές εκπαιδεύονται επιφανειακά στη χρήση και στην πλοήγηση στην αντίστοιχη βιβλιοθήκη που διατηρούν πρόσβαση. Οι οδηγίες περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων τον τρόπο για την εύρεση πληροφοριών σε βιβλία ή ακαδημαϊκά περιοδικά τόσο με τη φυσική παρουσία του φοιτητή στη βιβλιοθήκη όσο και μέσω υπολογιστή. Η ύπαρξη του διαδικτύου με τον απέραντο όγκο πληροφοριών που διαθέτει άλλαξε ριζικά τον τρόπο διεξαγωγής της έρευνας. Το Διαδίκτυο και οι ηλεκτρονικές βάσεις δεδομένων είναι αφάνταστα πολύτιμοι πόροι με την προϋπόθεση ότι υπάρχει η απαιτούμενη γνώση για το πώς να χρησιμοποιηθούν ως εργαλείο για συλλογική γραφή η οποία μπορεί να οδηγήσει σε καλύτερους βαθμούς και δια βίου βελτίωση των δεξιοτήτων των φοιτητών.

Ο οδηγός

Οι ερωτήσεις που θα πρέπει να απαντώνται από τον εκάστοτε φοιτητή στη διαδικασία αναζήτησης αξιόπιστων πηγών στο διαδίκτυο είναι οι εξής:

  • Αναφέρεται ο συγγραφέας; Αν ναι, διαθέτει αξιόπιστο υπόβαθρο; Κυβερνητικές ιστοσελίδες καθώς επίσης ιστοσελίδες πανεπιστημίων θεωρούνται αξιόπιστες.
  • Αναφέρονται πηγές από τον συγγραφέα; Αν ναι, περιλαμβάνονται στο κείμενο;
  • Φαίνεται η πηγή συνολικά αξιόπιστη; Είναι ο τόνος και το ύφος γραφής έγκυρα;
  • Έχει αξιολογηθεί η επίμαχη πηγή από ακαδημαϊκούς;
  • Είναι το άρθρο πρόσφατο; Γράφηκε τα τελευταία 3-5 χρόνια; Παλαιότερες πληροφορίες ενδέχεται να έχουν διαψευσθεί ή τροποποιηθεί.
  • Είναι οι πληροφορίες αντικειμενικές;
  • Μπορούν οι πληροφορίες να υποστηρίξουν ή να διαψεύσουν την εικόνα σας για το θέμα; Μπορεί το άρθρο να χρησιμοποιηθεί ως αποδεικτικό στοιχείο στο έγγραφό σας;
  • Υποστηρίζει ο συγγραφέας τα λεγόμενά του αντίστοιχα;
  • Είναι η ιστοσελίδα ενεργή; Ελέγξτε συνδέσεις URL.
  • Προέρχονται οι πληροφορίες από την Wikipedia; Η Wikipedia αποτελεί το πιο διαδεδομένο παράδειγμα μη αξιόπιστης πηγής.

Συμπέρασμα

Συνοψίζοντας, η κατανόηση της διαφοράς μεταξύ έγκυρων και μη έγκυρων πηγών είναι επιτακτική ανάγκη για τους φοιτητές ανεξαρτήτως επιπέδου σπουδών. Μια αξιόπιστη πηγή μπορεί να παρέχει σωστές και χρήσιμες πληροφορίες για την υποστήριξη των επιχειρημάτων και την ενίσχυση του περιεχομένου της εργασίας. Η κατανόηση αλλά και η χρήση των παραπάνω πρακτικών συμβάλλει σημαντικά στη βελτίωση του κειμένου, είτε αυτό αφορά πτυχιακή ή διπλωματική εργασία είτε εργασία εξαμήνου προπτυχιακού επιπέδου, μιας και αποτρέπει τον εκάστοτε φοιτητή από κοινά και σημαντικά λάθη.